Photo
2015-10-01

My name is: Sneakerhead

Jedni sbírají známky, druzí vinylové desky, jiní auta… A někteří boty. Třeba tenisky. Ovšem ne takové, které se dají sehnat v běžném obchodě. Tyhle se vyznačují jedinečností, lepší kvalitou a zajímavými detaily. Sběratelé takových bot mezi sebou říkají věty, kterým ostatní nerozumí, a ačkoliv to žádný z nich sám o sobě neřekne, přezdívá se jim „sneakerheadi”.

Adidas, Nike, Puma, Reebok, Converse, New Balance, Vans, Diadora, Onitsuka, Tiger, KangaROOS, Le Coq Sportif, Sauconz, Brooks, kolik z těch značek znáte? Sneakerhead, do češtiny přeložený jako sběratel sportovních bot, nemá problem s žádnou z nich. Už podle fotky rozpozná typ, rok výroby, ale třeba také to, z jakých materiálů byly boty vyrobeny.

Pane, je to exkluzivní zboží.

Sběratelé mají radost z každých nových bot – ale proč právě tenisky jsou pro ně tak zajímavé? Pro boty, o něž mají sběratelé zájem, je charakteristická omezená produkce. Jsou vyrobeny v počtech 700, 500, 300, občas i méně párů, které jsou dostupné jen v několika vybraných místech na světě. Boty obvykle vznikají díky spolupráci s celebritami (Kanye West), návrháři (Yohji Yamamoto), umělci (Keith Haring) a známými obchody (Colette). Mají tudíž unikátní design a zajímavé detaily, které někdy na první pohled není vidět. Většina bot je navíc vyráběna v retro stylu, to znamená, že jejich původní návrhy existují už velmi dlouho. Patří k nim například: Nike Air Max 1, Adidas Superstar či New Balance 1500.

Zájemci o tyto boty často kempují u konkrétního obchodu, mnohdy i několik dní, což jim v den světové premiéry zajístí místo ve frontě (release). V případě prodeje online je nejdůležitější rychlost, opakované mačkání tlačítka F5 a připravená kreditka.

Čím starší, tím lepší

Se sneakersy je to podobné jako s vínem. Starší vydání jsou cennější, hlavně z důvodu kvality produkce, na kterou byl dříve kladen větší důraz. Někteří sběratelé dokonce odmítají zmíněné spolupráce s celebritami či umělci a preferují původní, originální kusy, například ty z 90. let. V některých původních kouscích je totiž stále možné chodit!

Stroj na vydělávání peněz

Když mluvíme o tomto koníčku, je třeba zmínit také peníze. Co si budeme povídat, je to docela luxusní hobby. Jeden pár takových krásných bot stojí několik tisíc. A co teprve, když přijde na řadu reselling. Ten spočivá v zakoupení velice žádaných bot během premiéry a jejich následném prodeji na aukčním portálu nebo prostřednictvím Facebooku. Nejžádanější boty na sekundárním trhu stojí 10 až 20 tisíc!

Boty a jejich milovníci

Milovníci bot mají dokonce své vlastní zájmové skupiny, portály, fóra a události, během nichž se mohou dozvědět o příštích premiérách, koupit další boty nebo se jen tak pobavit s jinými fanoušky o společném koníčku. A že jich není zrovna málo! Vždyť na největší události tohoto typu, odehrávající se v Berlíně, Paříži či Londýně, se sjíždí i několik tisíc lidí! Už brzy se navíc žebříček metropolí ideálních pro tato setkání rozroste… Konečně totiž došlo i na Českou republiku!

Teniskology, ráj sneakerheadů

24. října se Praha stane evropským hlavím městem bot. Vinohradský Pavilon, místo plné vášně a kreativity, zaplní Teniskology, naprosto jedinečný event. Cílem Teniskology je shromáždit na jednom místě milovníky bot, hudby, umění a tance. Během této události bude možné dozvědět se o výrobních novinkách a také zakoupit cool boty za speciální ceny. Kromě toho jsou připravena další překvapení, která záměrně uchováváme v tajnosti☺. Takže na viděnou v Praze!

Krystian Wojtkowski

Mrkněte se na naše stránky:

Facebook: www.facebook.com/teniskology

Instagram: www.instagram.com/teniskology